Hupsista saatana

Hupsista! Niinhän siinä sitten kävi, että mekin hypättiin Blogspotin puolelle. Jatkossa siis Into & Elna + muutama muu löytyy lemmikkivaunusta, koska loppujen lopuksi huomasin kirjoittavani paljon muustakin, kuin pelkästään Intosta ja Elnasta. Mutustellaan uutta nimeä ja blogipohjaa rauhassa ja toivotaan, ettei tämä koidu suureksi shokiksi meidän vaatimattomalle lukijakunnallemme. Tämä jymyuutinen ei kuitenkaan anna aihetta moiselle otsikoinnille, joten avataanpa vähän…
Torstain tottistreenit meinasivat koitua koirakärryni Kangoon tuomiopäiväksi, mikä olisi pitänyt tietenkin jo aavistaa etukäteen. Voin kertoa, että jos maanantai hipoo täydellisyyttä, takaiskuja on luvassa viimeistäänkin loppuviikosta! No, enpähän ole koskaan aiemmin kertonut kahdelle poliisille, kuinka illan treenit upottavan märällä suota muistuttavalla nurmikentällä sujuivatkaan…
Olin jo treeneihin lähtiessäni väsynyt ja vedoton, mutta koska meidän treenirinki pyörii taas ja se BH:kin siellä jossain häämöttää, en voinut antaa itselleni periksi vaan vetelin reippaasti uskolliset töppöset jalkaani pimenevään ja sateiseen marraskuun iltaan.
Koiralta ei paljoa voinut odottaa, kun nurtsi oli niin märkä, että ei voi istuu ku pallit kastuu, ja kentän reunalla joku toinen porukka huudatti nuorta sakemmannia hihalla. Ajattelin kuitenkin ottaa kaiken irti häiriötreeneistä ja vaadin koiralta laiskasti, palkaten superisti. Toimi ihan kivasti, mutta kyllä sen märän nurtsin tassujen alla vaan huomasi. Lisäksi koiran katse oli vähän harhailevaa, joten pidettiin treenit omalta osaltamme lyhyinä, jottei sotketa enempää aina toisinaan hiukan ontuvaa katsekontaktia. 
Heitin koiran autoon, hyppäsin kuskin paikalle, käynnistin auton, peruutin metrin tai pari ja ryhdyin kaartamaan pois kuoppaiselta ja huonokuntoiselta parkkipaikalta, kun yhtäkkiä tömähti. Ajattelin alkujaan, että survasin varmaan jostain niistä parkkiksen lukuisista kuopista (tai rotkoiksi sellaisia kai jo kutsutaan) ja ihmettelin, menikö käsijarru päälle vai mitä ihmettä oikein tapahtui. Sammutin auton, ajoin jähmeästi liikkuvaa tilaihmettä hieman taakse ja eteenpäin, toisinaan pysähdellen ränkyttämään käsijarrua, kunnes matka sitten tyssäsi ihan kokonaan ja auto ei liikkunut enää mihinkään suuntaan. Kaasuttaessa eteen tai taakse auton pyörät vain pyörivät tyhjää sutien rapaisessa mutamaassa ja kura lensi. Great. 
Koska autollani on ollut taipumusta mm. tiputtaa pakoputki tollerileirillä Jämsässä noin 132 kilometrin päässä kotoa, sekä sivuovi samaisessa paikassa mutta eri vuonna ja eri yhteydessä, odotin todella mitä tulisinkaan seuraavaksi näkemään, kun pomppasin ulos autosta ja suuntasin tutkimaan mikä esti matkani jatkumisen.
Niin. Olisinpa halunnut nähdä ilmeeni kun tajusin, että oikean etupyörän vieressä auton alla on puoliksi laho puolentoistametrin mittainen puupölkky, joka oli maannut pitkin pituuttaan parkkipaikalla ja juuri sen verran lähellä autoa jo lähtötilanteessa, ettei sitä mitenkään voinut nähdä ohjaamosta. Se oli sitten tarrautunut matkaan mukaan muutamaksi metriksi ollessaan liian suuri ylitettäväksi, ja lopulta se sitten sopivassa kuopassa esti koko matkan jatkumisen.
Jos olisi ollut yhtään valosampi ilta tai jos olisin ollut enemmän hereillä, olisin kyllä varmaan huomannut sen jo lähtiessä. Mutta ei. Nyt Kangoo keikkui puutukin päällä ilmassa niin, ettei yksikään rengas tainnut kunnolla koskettaa maata. Ainakaan kumpikaan etupyöristä, mitkä ovat melko oleellisessa asemassa auton ollessa etuvetoinen. No, ne renkaat jotka hipoivat maata roiskuttivat ainoastaan mutaa, sillä koko auto oli tyssännyt keskelle pehmeää liejukkoa.
Hetken selvittelyn jälkeen sain vakuutusyhtiöltä tiedon, että mahdollista korvausta varten (tuli se sitten kaupungilta tai vakuutusyhtiöltä) tarvitsen poliiseilta virallisen raportin tapahtuneesta ja ai niin, ”voit muuten alkaa soittelemaan sitä hinaajaa paikalle jo.” Seuraavaksi soitin hätäkeskukseen, koska jostainhan ne poliisitkin oli tilattava, enkä tietenkään osannut mainita tapahtumapaikkaa sen paremmin, kuin, että se kenttä jossa poliisikoiriakin treenataan ja se sanavalinta meni kuulkaas nappiin, meinaan hätäkeskuksen päivystäjäkin tiesi heti tarkalleen mitä paikkaa tarkoitan. Virkapukuisilla sedillä kesti 40 minuuttia saapua tapahtumapaikalle. Pätevänä likkana lenkitin Elnan siinä odotellessa. Juuri kun olin vaihtamassa hihnan päähän Intoa, näinkin, että mustavalkoinen pakettiauto alkoi lähestymään treenikenttää.
Sitten sain demonstroida tapahtumien kulun poliiseille. Esitin parhaani mukaan peruuttavaa puolipakettiautoa ja sen sijaan, että he olisivat keskittyneet yhä hiekalta erottuviin peruutusjälkiin, he häikäisivät taskulampuillaan silmäni. Mietin jälkeenpäin, että luulivatko minua humalaiseksi vai eivätkö ennen olleet nähneet tyttöä, joka ei meikkaa pilkkopimeässä pidettäviä sateisia tottistreenejä varten. Oli miten oli, seuraavaksi esittelin ajokorttia poliisiauton takatilassa ja kerroin, että oikeastaan treenit oli alusta loppuun ihan perseestä ja nyt vielä tämä. Poliisit puolestaan valistivat, että lain mukaan aina autolla lähdettäessä on tehtävä ajoonlähtötarkastus ja lupasin, että jatkossa kierrän auton vähintäänkin kolmeen kertaan, kun lähden vaikkapa kaupan pihasta ja vilkaisen vielä auton allekin, niin kuin käsky kävi. 
Laho puupölkky saatiin auton alta lopulta vanerilevyn ja hallitunkin avulla, kiitos vaan isälleni. Mitään vaurioita ei ainakaan vielä ole ollut havaittavissa (autossa, omat henkiset mustelmani kirveltävät sitäkin enemmän peruutellessa missä tahansa), mutta Renaultin lopullinen terveystarkastus onkin vielä edessä.
 Ja voin sanoa, että jos jo lähtiessä oli väsynyt ja vetämätön olo, niin sitä se vasta olikin sitten, kun viimein pääsin kotiin ja sain villasukat jalkaani.
0

Onnellinen kettujahti

Vapaan viikonloppuni kunniaksi koiria pakattiin autoon jo aamuseitsemän jälkeen ja sitten, kun olin vielä heittänyt avomieheni työpaikalleen kurvasin keltaisella autollani kohti tuttuja lenkkimaastoja: tänään hyvästellään tylsyys! Ilma oli kyllä edelleen ankea ja harmaa, eikä aurinko juurikaan pilkotellut paksun pilviverhon läpi, mutta vettäkään ei tullut, joten otimme kaiken ilon irti.
Ja jotkut enemmän kuin toiset… Ajattelin, ettei lauantaiaamuna kahdeksan kieppeillä varmaankaan ole kovasti muita samoja ulkoilureittejä käyttäviä ja olimmekin ehtineet kiertämään sänkipeltoja jo hyvän tovin, ennen kuin kohtasimme ensimmäisen aamuvirkun. Koirat kaahasivat sänkipeltoja tietenkin ilman hihnoja ja minä laahustin Remun tahtiin perässä. Isommat kaverit juoksentelivat peltojen ympäröimistä metsäsaarekkeista toiselle juuri kun ajattelin, että ne olisi varmaankin ihan hyvä kutsua pois, koska juuri sen näköiset metsäsaarekkeet olivat varmaankin juuri ihanteelisia pesäpaikkoja paitsi rusakoille niin miksei ketuillekin. Ja ennen kuin ehdin tekemään mitään muuta metsäsaarekkeelta pinkoi tuuheahäntäinen kettu – ja sen perässä hollanninpaimenkoirasekoitus ja sen perässä vielä novascotiannoutaja. Että siinäpä meni sekin jalo ajatus kunnioittaa metsäneläinten rauhallista lauantaiaamua… Koko porukka paineli hirveällä kiireellä pellon reunasta alkavaan metsään harjua ylöspäin ja luulenpa, että se ensimmäinen letkasta oli kaikkein kiireisin.
Siispä tässä julkinen anteeksipyyntö lauantaiaamun häirinnästä, toivottavasti kyseinen kettu lukee sen tai pikkulinnut kertovat pahoitteluni eteenpäin.

Anteeksi kettu. Sinun kiusaamisesi ja ylimääräisten sydämenlyöntien aiheuttaminen ei suinkaan ollut aamu-ulkoilumme tarkoitus. Mutta kiitos siitä, että pistit koirieni jalkoihin vipinää – en olisi koskaan saanut niitä yksin kulkemaan niin lujaa, enkä olisi jaksanut kaikkineen kiertää niiden kanssa niin pitkää lenkkiä, minkä sinä kiersit koirieni kanssa heti aamutuimaan. Kiitos ja anteeksi.

Minä luotin koirieni kömpelyyteen ja huonoon kuntoon kiivetä harjua kovaa vauhtia ylös siinä määrin, etten jaksanut itse panikoitua tästä yllättävästä ketun perässä metsäänkatoamistempusta. (Panikoiminen kuuluu vain niihin tilanteisiin, joissa koira jahtaa villieläintä kohti autotietä, häviää yllättävän kauaksi aikaa tai juoksee kohti hirvieläintä, jolloin mahdollisuudet on a.) hirvieläimen puolustautuminen sorkin ja sarvin tai b.) (eli kaikkein toivottavin vaihtoehto) karkuun juokseminen.)

Kuuntelin rytinää joka kävi koirien juostessa risukkojen läpi ja toivoin, että kettu on tehnyt tätä ennenkin ja tuntee maastot hömelöitäni paremmin. Hetken päästä aloin jo kutsumaan kaksikkoani (alussa ei kannata, koska kukaan ei kuitenkaan kuuntele) toivoen, etteivät ne olisi jo ehtineet äänen kantamattomiin.
Sieltähän ne sitten tulivatkin – ensin yllättäenkin Elna (joka on aina se, joka yleensä tottelee ”ihan kohta” tai ”sit ku mä ehin”) ja vasta myöhemmin risukosta kompuroi kaikkensa antaneen näköisenä Into, joka oli niin hengästynyt, että sen silmänympäryksetkin aivan punoittivat. Kettu oli päässyt pakoon, mutta koirat olivat reippaan kettujahdin jälkeen niin euforioissaan, että en olisi yllättynyt, jos ne molemmat olisivat nousseet takajaloilleen ja heittäneet toisilleen yläfemmat etutassuillaan. Minä pudistelin päätäni, mutten tohtinut olla vihainen, sillä molemmat kuitenkin olivat tulleet takaisin, eivätkä jääneet jäljittämään kadonnutta saalistaan mitä toisinaan käy. Koen, että kettujahti oli onnellinen, koska koirat palasivat ehjinä takaisin ja kettu elää loppuelämänsä kiitollisena hengestään. Hyvä me.

Sillä välin, kun Into ja Elna olivat kehittäneet itselleen tekemistä ja minulle ajateltavaa, Remu käyskenteli ympärilläni ja söi ruohoa autuaan tietämättömänä kaikesta. Ai mitä, häh?
En voi kirjoittaa, että loppulenkki sujui rauhallisemmin, sillä kesti varmaan noin kaksikymmentä minuuttia, kun Into lähti fasaanin perään kohti autotietä… Siinä vaiheessa minäkin sain sitten hiukan sykettä nostettua (en suinkaan liikunnan vaan pelästyksen ansiosta) mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Pahalta haisevat koirat eivät saaneet kettu- tai fasaanipaistosta vaan kuivamuonansa aktivointipeleistä kotiin päästyään, mutta vasta sen jälkeen, kun jokainen niistä oli kärsinyt rangaistuksensa kylpyhuoneessa suihkun alla.
0

Huonovointinen järjestelmäkaveri

Aika kuluu niin nopeasti, että hyvä kun ehtii koiraa sanomaan, kun blogi on jo homeessa. Kattavan ja kuvarikkaan päivityksen tekeminen jää pelkäksi haaveeksi, kun kovia kokenut digitaalinen järjestelmäkaveri on ollut hieman huonovointinen. Haavekuvissa siintää kaiken muun kalliin ja tarpeellisen ohella uusi runko ja näppärämpi obu, mutta näillä päivärahoilla ja työnäkymillä se jää haaveeksi seuraavan… no, erittäin pitkän ajan ajaksi. Kun kuvia ei ole, ei tee paljoa mieli kirjotellakaan. Kuvat kun kuitenkin jotenkin keventää pitkiä tekstimääriä helpommin lähestyttäviksi ja luettaviksi…

Into kävi eläinlääkärillä perjantaina 13. päivä ja huonoa lupaavasta päivämäärästä huolimatta reissu sujui hyvin. Syynä käynnille oli jo pidempään oikean korvan takana ollut syylämäinen näppylä, joka poistettiin eläinlääkärin toimesta. Näppylä oli ollut korvan takana jo pidempään ja sitä tuli seurailtua varmaan parikin kuukautta, mutta se ei vaivannut koiraa eikä muuttunut sen rumemmaksi päivien kuluessa. Näppylän poistaminen oli kuitenkin aiheellista, sillä sirkuskarhun ja viemärirotan painit ovat usein sen verran hampaikkaita, että olisi ollut vain ajan kysymys milloin näppylä vahingoittuu taistelun tohinassa. Eläinlääkäri sanoi näppylän voivan hyvinkin olla pieni ihokasvain, mutta koska se oli ainoa laatuaan koiran koko kehossa, en vaatinut sen lähettämistä edelleen tutkittavaksi. Se on vaihtoehto sitten, jos niitä vielä jatkossa alkaa ilmaantumaan.
Tällä hetkellä sirkuskarhulla ja muulla kirppusirkuksella menee hyvin.

0