Villirotan vinhat seikkailut ja muita tositarinoita

Koska omituiset takiaisten lailla koirien turkkeihin pellolta takertuvat siemenet, hirvikärpäset ja jopa vielä alkusyksylläkin liikkeellä olevat punkit ovat vallanneet mökin maastot ei viikonlopun lomasuunnitelmille jäänyt paljoa vaihtoehtoja.
Facebookista bongattu treeniseuran tarve toi ratkaisun tämänkin koirakon ajanviete- ja energianpurkuongelmaan ja niinpä Into pääsi pitkästä aikaa hakemaan ukkoja metsästä. Viimeisimmästä kerrasta lienee jo kulunut tovi, sillä en edes muista koska viimeksi -ja missä olemme hakuilleet.

Intolle tehtiin metsässä neljä pistoa varsin mielenkiintoisissa maastoissa. Keskilinjan toisella puolella oli harvaa mäntymetsää poteroin varustettuna ja keskilinjan toisella puolella harvaa mäntymetsää, tien ylitys ja erittäin tiheäkasvuista sekametsää. Olin niin innoissani maastoistamme, että taisin haukata liian suuren palan pyytäessäni maalimiehiä uppoamaan syvälle, piiloutumaan poteroihin ja vaatimaan koiralta tien ylitystä. Ilmaisua piiloilla ei sentään vaadittu, vaan maalimiehet huusivat ”valmis” kun koira oli saanut eväänsä piilolla syötyä. Kaikenkaikkiaan treenit sujuivat keskinkertaisesti: aluksi koira palloili alueella sen näköisenä, että nokka ei ollut ehtinyt matkaan mukaan. Siinä vaiheessa, kun minäkin näin koiran pään päälle syttyvän hehkulampun huomasin, että koiran nenäkin on auki. Vaikka koira ei maastosssa uponnut suoraan ja niin taitavasti kuin olin kunnianhimoisissa haavekuvissani nähnyt, se löysi kaikki hankalissakin piiloissa olleet maalimiehet ja sen hallittavuus alueella oli kaikenkaikkiaan melko nättiä. Vaikka alku meni maalimiehille poukkoillessa, se kuitenkin kuunteli käskyjä hyvin, seurasi keskilinjalla kauniisti vierelläni, oli yhteistyöhaluinen ja hyvin motivoitunut.

…toisin kuin Elna kaupungin puiston match showssa, johon suuntasimme sunnuntaiaamuna. Minulla oli takanani myöhään juhlittu yö kaupungissa ja koirilla aamulla pyyhkäisty korttelin ympäri lenkki. Alkuperäiseen suunnitelmaan kuului huvittelu myös Remun kanssa veteraanikehässä, mutta pikku hepun rokotustodistus oli mitä ilmeisemmin väärässä talossa. Niinpä matkassani oli vain viemärirotta Elna, joka muistaakseni vielä kesän alussa loisti mätsärissä upealla käyttäytymisellään: rauhallisella ja luottavaisella olemuksella, upealla kontaktilla ja yhteistyökyvyllään ja sievillä ja keveillä liikkeillään. Entä tällä kertaa? Voin sanoa, että luuloni siitä, että armeija-aikani voisi parantaa toisinaan ehkä tulehtuneita välejämme ei todellakaan pitänyt paikkaansa. Oma aurinkoiset kukkaniityt ja perhoset -tyyppinen kuvitelmani oli, että tavatessamme vain satunnaisin viikonlopuin ne hetket, jotka olisimme yhdessä koira suorastaan nauttisi seurastani ja hakisi kontaktia kanssani kuin pieni hyvin koulutettu sirkusapina, mutta vielä mitä: koira tuntui olevan sitä mieltä, että koska en viime aikoina ole kuulunut sen elämään aktiivisesti, en kuulu nytkään. Mielipiteensä (siis poissaoloni vaikutuksen) se osoitti riekkumalla ympäriinsä kuin mikäkin kaistapää. Liikkuminen sen kanssa kehässä osoittautui yhdeksi noloimmista hetkistäni koiranomistajana: välillämme ei ollut havaittavissa minkäänlaista yhteistyötä. Pyytäessäni koiraa seisomaan, se tuijotti ympärilleen kuin markkinoille tuotu vanha lehmä ja kannustaessani sen sievään raviin se riuhtoi kaikkiin ilman suuntiin kieli pitkällä ja kaikilla mahdollisilla koivillaan ympärilleen räpiköiden. Se ei ollut kaunista. Se halusi pompata jokaista kehän reunalla olevaa koiraa ja ihmistä päin ja tuomarin tullessa tutkimaan sitä se pyöri kuin hyrrä ja vaikutti juuri sellaiselta thaimaalaiselta viemärirotalta, joka oli ensikertaa elämässään joutunut ihmisen vangitsemaksi. Koiralla saattoi olla hauskaakin kehässä, mutta oma huumorintajuni ei riittänyt jatkamaan aurinkoista mätsäripäivää enää sen jälkeen, kun olin vastaanottanut tuomarilta sinisen nauhan ja ohjeistuksen vilkkaan koiran hallitsemisesta. Eihän sinisessä nauhassa mitään vikaa ole, mutta siinä vaiheessa, jos jo ensimmäisten neljän kehässä vietetyn sekunnin jälkeen on tehnyt mieli painua maan alle ja kadota kaupungista, voidaan sanoa, että koiran ja ohjaajan yhteistyössä saattaisi olla jotain vialla. Minä ja koira emme vain kertakaikkiaan kohdanneet, meillä ei ollut yhteyttä emmekä loistaneet samalla aaltopituudella. Ei tällä(kään) kertaa Elnan kanssa.

Lähiverkkoyhteys… Otetaan käyttöön… Etsitään…

3

Keisari is back!

Rompun jouluna lahjaksi saama jussipaita lämmittää mieltä siinäkin tapauksessa, jos itse paidan sisällä oleva lemmikki on joutunut trimmauskoneen pahoinpitelemäksi. Jussipaita toimii myös kevään treeneissä, kun koiraverannan omistava ihmisolento tuulettelee autoaan viileän kevät-tuulen avulla! 🙂

Sunnuntaina hain reippaan ja iloisen Romppuni kotiin vanhempieni hoivista! Että voikin olla niin raivostuttavaa eläintä ikävä! 🙂 Odotin suurella mielenkiinnolla koirien keskinäistä kohtaamista, mutta se ei osoittautunutkaan erityisen jännittäväksi. Aluksi urosten kesken oli havaittavissa pientä jännittyneisyyttä sen puolesta, että Into on jo pitkään havitellut johtokoiran roolia ja ryntäsi heti pörhistelemään Rompulle, josta se oli selkeästi huomannut ettei tämä ollut juuri parhaillaan. Juuri kun urosten kehonkielet enteilivät nopeaa välienselvittelyä komensin Inton pois ja homma tuntui olevan sillä selvä. Normaalisti annan koirieni selvitellä välinsä ärähdyksin, mutta tällä kertaa ajattelin Rompun leikkaushaavaa ja päätin säästää Rompun vaivalta.

Rompun leikkaushaava onkin parantunut hyvin ja maanantaina siitä poistettiin tikit. Haava näyttää siistiltä, eikä ole estänyt Romppua riekkumasta normaaliin tapaan tai hyppimästä sohvalle enää tässä vaiheessa. 🙂 Keisari is back!

Viimeisimpien tapahtumien myötä myös treenailumme on ollut satunnaisempaa kuin normaalisti. Elnan hiljattain olleiden (tokien!) juoksujen aikana Into lomaili tuttavani luona ja juoksuisen, muutenkin keskittymiskyvyttömän puolipaimenen kanssa en luonnollisesti edes suunnistanut treenaamaan.

Tänään oltiin kuitenkin pitkästä aikaa koko lauman kanssa liikenteessä. Tuttu koirankoulutuskenttä alkaa pikku hiljaa kuivumaan talvisten lumien jäljiltä ja kohtahan sinne pääsee jo treenaamaan kunnolla. Tänään roolini oli kuitenkin hyvistä koirankoulutusaikeistani huolimatta lähinnä kuvaajan rooli, joskin sain myös treenikaverin ottamaan omista koiristanikin kuvia. Tällä sivulla olevat Inton ja Elnan leikki/palkkauskuvat ovatkin Pia Rajamäen tuotoksia, joten kaikki kunnia näistä Pialle. 😉

Ihanaa kun tulee kesä, ja kesän myötä valoisat ja viileät illat joita voi parhaimmassa tapauksessa viettää koirien kera koirankoulutuskentällä yömyöhään saakka! Yritän tässä kovasti vakuuttaa itselleni, että koiran tai pahimmassa tapauksessa koirien omistaminen on kivaa ja täysin ylivertaista, nyt kun elän koiranomistajan kulta-aikaa kotini muistuttaessa hiekkamääränsä perusteella lähinnä saharaa ja Elnan oltua koko päivän aktiivisesti ripulilla. Unohtamatta sitä, että Rompun operaation myötä olen taloudellisesti enemmän kuin heikoilla. Tämä on kivaa, tämä on kivaa, tämä on kivaa!

0

Kultaseni, sinä olet aasi.

Rompun yöllisestä leikkaukseta on yhdeksän päivää. Se on vasta viimeisten parin päivän aikana alkanut muistuttamaan sitä koiraa, jollaisena sen tunnen, mutta hidas toipuminen onkin ymmärrettävää.
Se on asunut koko toipumisaikansa vanhempieni luona, jossa se on saanut köllötellä omalla pedillään lattialämmityksen päällä ja nauttia huomiosta ja rapsutuksista, sekä perheen ainoana lemmikkinä olemisesta: vanhemmillani asunut perheemme yhteinen rakas Neppi -kissa kun oltiin jouduttu lopettamaan juuri pari päivää ennen Rompun leikkausta.
Olen käynyt lähes päivittäin katsomassa Romppua ja ollut siitä niin huolissani, että tuntuu, kuin sen toipumisaika eri kodissa olisi ollut jo viikkoja. Se on kuitenkin ollut jatkuvasti ajatuksissani ja silloin, kun en ole päässyt katsomaan sitä olemme tietenkin soitelleet vanhempieni kanssa.

Toipuva Romppu on todella osannut säikäyttää muutamaankin otteeseen toipumisaikanaan. Sen lääkitys on niin vahvaa, että eräänkin kerran kun menin katsomaan sitä, se ei reagoinut ulko-oven pamaukseen mitenkään. Se vaan makasi omalla paikallaan selkä minuun päin reagoimatta siihenkään, että aloin juttelemaan sille iloisesti. Lopulta se kääntyi ja nousi istumaan heilauttaen pari kertaa häntäänsä, muttei silti tullut luokse vaan istui vain paikallaan uupuneen ja onnettoman näköisenä. Sellainen käyttäytyminen on Rompun kaltaiselta cockerspanielilta todella yllättävää, joskin ymmärtäähän sen, että lääkkeet ja toipuminen vievät varmasti veronsa ja väsyttävät koiran kuin koiran. Normaalisti iloinen Romppu on heti hyörimässä ympärillä häntä iloisesti viuhuen.
Toipumisaikaan on kuulunut myös likaisia yksityiskohtia. Suolen toiminta ei vastaavan ronkinnan jälkeen ole ollut normaalia, eikä Romppu ole saanut syödä kuin pehmeää ruokaa -joskin siitäkin monesti kieltäytyen. Leikkausta seuranneina päivinä sen uloste oli pitkään niin löysää ja vetistä, ettei se edes huomannut tekevänsä alleen lepäillessään. Sotkua on siivottu ja suihkussa Romppu on viettänyt monia minuutteja -eikä ainoastaan pesun takia vaan myös leikkaushaavan huuhtelun merkeissä.
Hiukan ennen sitä päivää, jolloin kipulaastarin sai jo irroittaa sen kyljestä se aloitti tramal -kipulääkityksen. Se oli alkanut vikisemään ja muuttumaan levottomaksi, joten koimme eläinlääkärin varmuuden varalta antaman lääkityksen lunastamisen apteekista tarpeelliseksi. Pahimpina päivinään Romppu on oksentanut kaikki syömänsä ruuat ja lääkkeet ulos, mutta kuten jo alussa mainitsin, tällä hetkellä se muistuttaa paljolti tuntemaani Romppua: se syö onnistuneesti ja on jo hyvin pirtsakka.

Eilen kun kävin katsomassa sitä se sipsutti iloisesti minua vastaan eteiseen. Se härvelsi ympärilläni häntäänsä huisputtaen ja vaati pienellä pullakuonollaan hirveästi rapsutuksia ja huomiota -aivan kuten minun Rompullani on tapana tehdä! On ihanaa nähdä Romppu taas niin iloisena ja elämänhaluisena -toipuminen on todella vienyt aikaa. Maanantaina on Rompun tikkien poisto ja jälkitarkastus, ja sen myötä voin todella sanoa olevamme voiton puolella! 🙂

1